Как у казаков, но со спасательными жилетами: история создания запорожской "Чайки"

В Запорожье уже почти два месяца по Днепру курсирует козацкая Чайка. Покататься на ней может любой желающий. Необычный корабль по оригинальным чертежам собирали запорожские историки на чистом энтузиазме, за деньги обычного жителя Запорожья. О том, как это происходило, 061 пообщался с одним из создателей Чайки, историком Петром Бойко.

Історія та ідея створення «Чайки»

«Ідея будівництва Чайки, яка б возила туристів навколо Хортиці, датується десь з середини 60-х років 20-го століття. Коли створювався Національний заповідник Хортиця, тоді ж виникла ідея створити козацький човен, який би зміг перевозити людей на Хортицю та возити навколо неї. Потім до цієї ідеї повертались після здобуття Незалежності. Але тільки зараз ми маємо ось таку красуню, такий човен, який був створений завдяки приватній ініціативі одного з мешканців нашого міста».

«Судно створено за кресленнями новоманерного козацького судна 18 століття, а точніше періоду 1735-39 рр., часів Російсько-Турецької війни. Відповідно, деталі чайки – оригінальні, такі як дубово-кільова частина, дубові шпангоути, соснова обшивка, частина текалажного обладнання - все повністю відтворено, як це було. Але є деякі новітні речі, без яких просто неможливо зараз зареєструвати таке судно і проводити екскурсійну діяльність. В першу чергу, це і рятувальні жилети, і вогнегасники, і топори, і ліцензії на мачті, і тому подібне. Це те, що вимагають при реєстрації. Відповідно, через те, що судно знаходиться на воді, заради безпеки в деяких моментах прийшлось відійти від первинних креслень, але в цілому це судно представляє собою реконструкцію тієї запорізької «Чайки». Гармати стріляють, тільки не бойовими. Весла і вітрила функціонують».

«Коли виникла ідея створити "Чайку", ми залучили фахівців – істориків, культурологів, туризмознавців та інших. Майстер, який побудував це судно, це той самий, який будував судна для фільму «Тарас Бульба». Приємно казати, що це судно будувалось у нас на Кушугумі. Майстра всі ласкаво називали «дядя Толя». На жаль, на початку червня його не стало».

«Свого часу, на такому судні могли знаходитись 50 членів екіпажу. Зараз таку кількість людей судно на борт не бере. На веслах судно досягає швидкості приблизно 7-8 км/год. Охочі можуть спробувати попрацювати веслами самостійно. Наразі розроблено 7 екскурсійних маршрутів, та 3 переправи, але у зв’язку із правовою колізією, використовується тільки один».

11 причалів та інші проблеми реєстрації

«У зв’язку з тим, що судно відтворене за оригінальними кресленнями, воно попало в розряд маломірних суден. Спеціального класу «історично відтворені судна» не існує. Ми потрапили до класу допоміжних, технічних суден. На перевезення у нас є ліцензія, оформлено ФОП, платимо податки, тобто є повний комплект документів"

«Є проблема оформлення маршрутів. Нам дають дозвіл розвертатись тільки в трьох місцях. Я розумію, що до нас, як до першопроходців, багато питань з приводу того, як це все має функціонувати. З одного боку це чудово, що у нас неможна просто збудувати якийсь паромчик, і прогулювати на ньому людей. Перевірки повинні бути, але хотілось би, щоб різні структури теж враховували специфіку роботи в такій сфері. Всі кажуть, що місто вимагає покращення іміджу, туристичної привабливості, так ось, будь ласка, дивіться, приватний підприємець вкладає чималенькі кошти, здається, йому треба допомагати, а не заважати?».

«Чайка - судно плоскодонне, під час козацької доби було розраховане на те, що воно повинно приходити на мілини, лимани. Але за документами «Чайка» повинна приставати до причалу. Взагалі, коли ми розробили можливі маршрути, нам сказали, що ми повинні побудувати 11 причалів. Власник не знав, що робити, думав, що ідея зійде нанівець".

Запорізьку чайку вже покликали в Київ та Дніпро

«Ми маємо запит з міста Дніпра, вони орендують судно на свято Івана Купала. Це все було проведено офіційно, оголосили тендер, ми на нього подались. Тобто, розумієте, вони готові платити за те, щоб в їхнє місто прийшло таке судно, взяло участь в театралізованій виставі на воді і змогло покатати людей!»

«Я не кажу, що місто Запоріжжя зобов’язане фінансувати нашу справу, витрачати кошти громади, але якусь підтримку хотілось би отримати. Бо нам вже дзвонять навіть з Києва, кажуть - давайте ми орендуємо ваше судно разом з командою на літній період, заплатимо фіксовану платню, а там ви вже самі розбирайтесь, що ви будете робити восени, взимку, в ненавігаційний період. Наша команда хотіла би залишатися в Запоріжжі, розвивати рідне місто і нікуди не йти, але різноманітні бюрократичні моменти змушують замислитись про те, щоб погодитись на пропозиції інших міст. Сподіваюсь, не так все погано і вдасться все це врегулювати".

Скільки обійшлось створення "Чайки"

«Власник "Чайки" не мільйонер, а звичайний пересічний громадянин. Він не хоче слави. Він каже, мовляв є капітан, є команда, нехай вони дають коментарі. Звуть його Вадим Калюжняк, він не багатий, їздить на старенькому автомобілі, бо всі гроші вкладає в розвиток "Чайки"».

«Наскільки мені відомо, будівництво і матеріали для "Чайки" коштували близько 300 тисяч гривень. Загалом з такелажною частиною, двигуном вийшло близько півмільйона. Але я не власник, тому я до фінансових питань не був залучений, а вкладати власні гроші можливості не маю».

«Перший рейс був в листопаді 2016 року, після цього судно дуже довго обкатували, були певні технічні моменти, які треба було виправити. Власнику довелось додатково їздити заробляти кошти на її допрацювання, бо багато деталей вспливли вже в самому кінці»

Команда - професійні матроси

«Кількість рятувальних жилетів на борту перевищує в два рази кількість пасажирів, яких беруть на судно. Кожен рятувальний жилет розрахований на певну вагу, але ніколи не знаєш, які люди прийдуть. В поїздку Чайка може взяти близько 30 людей, це комфортна кількість, перевозимо маленькими групами, щоб уникнути усіх суперечливих питань. На судно заходили і літні люди, на милицях, і дітлахи з вадами розвитку руху, на візочках, це повністю безпечно».

«Команда – це професійні матроси, які працювали на флоті. До речі, їм вже шиють відповідні костюми. У капітана є фах і всі відповідні документи".

Що далі?

«До нас приєдналися активні люди, у яких виникла ідея побудувати козацький зимівник, залогу. Вона може знаходитись в урочищі Сагайдачному. Козацька залога – це декілька будиночків, виглядає як зимівник, але разом з тим і сторожовий пост. Вони подали таку пропозицію в Генплан, недавно прийшов лист з підтримкою такої ініціативи. Побудовано це буде за приватні кошти».

«Чайка весь час базувалась на Вирві, вона там приписана, оформлена, але вона доволі габаритна, тому тимчасово базується в урочищі Сагайдачному. Якщо на законодавчому рівні буде визначено можливості будівництва цієї козацької залоги, то вона там і залишиться»

«Зараз плани одні – завершити всі документальні справи. Тому що ми почали оформлення і реєстрацію туристичних маршрутів ще в листопаді 2016 року. Але питань лишається ще дуже багато".

Скільки коштує покататись

«Ціна проїзду на "Чайці" для дорослої людини – 100 гривень, для дітей до семи років – безкоштовно. Маршрут займає 2 – 2,5 години. Такий розбіг тому, що у людей виникає звичайно бажання сісти на весла. Звичайно, є попит у турфірм, які привозять в Запоріжжя групи людей. Якщо раніше це була оглядова екскурсія на автобусі, то зараз з’явилась можливість поїздити на козацькій Чайці».

Текст - Лилия Стативко, фото - Слава Чиженок