Запоріжанка Ірина Колебанова під час повномасштабного вторгнення ризикнула і відкрила невеличку продуктову крамницю «Paprika». Тут представлені продукти від 18-ти крафтових виробників із Запорізької області, а також інших регіонів України. Ми дізнавалися про складнощі з яким стикається маленький бізнес, як виробники локальної продукції скооперували сили та як змінилися запити споживачів.
Від яблуні до фестивалю консервації: яким є шлях крафтового локального виробника
Все почалося з того моменту, коли родина переїхала до приватного будинку із великим садом. Технолог із виробництва напівпровідникової продукції Ірина і подумати не могла, які зміни на неї чекають. Вона розпочала експерименти з цікавими смаковими поєднаннями варення – вишня у шоколаді, слива з імбирем. А потім знайшла рецепт яблучного зефіру і жартома каже, що не один міксер зламала, щоб вийшов справді якісний продукт. Близькі запропонували якось Ірині спробувати познайомити людей із тими солодощами, які вона робить своїми руками. Спочатку Ірина прийшла на ярмарок біля цирку, але так нічого там і не продала. Потім вирішила спробувати взяти участь у Покровському ярмарку, але за перший день змогла продати лише 10 зефірок із партії у 500 одиниць. Руки опустилися, і вона вже подумала, що всі її старання безглузді, як чоловік запропонував спробувати поїхати наступного дня до парку на Райдузі, якщо нічого не вигорить і цього разу, то хоча б роздати зефір дітям. І сталося те, на що Ірина вже не сподівалася – її домашній яблуневий зефір так прийшовся до смаку, що до неї вишикувалися черги. Мами з дітьми, сімейні пари та просто поціновувачі солоденького потягнулися за зефіром і всі просили контакти, де ж можна замовити їх ще.
«Після цього ми дуже сильно підняли ціну на зефір. Тобто якщо він у мене коштував 5 гривень, і я тоді взагалі не могла оцінити свою роботу, то потім ми за один день підняли ціну на 25. І син мене так струсив і це дало мені поштовх. Так з'явилися гроші для експерименту із додаванням шоколаду. Якщо порція не вийшла, можна було це безболісно вилити та зробити іншу. Але з того часу ми ціну не піднімали», - згадує Ірина.
В тому парку вона познайомилася з Наталією Бабенко, яка запросила Ірину на фестиваль домашньої консервації.
На фестивалі Ірина потоваришувала з іншими виробниками крафтової продукції – сиру, ковбас, варення, шоколаду,консервації та багато іншого. Головна відмінність продуктів крафтового виробництва – висока якість, насичений смак та натуральний склад. Зазвичай таке виробництво невелике, а партії дуже обмежені. За рахунок цього у виробника виходить контролювати якість кожної одиниці товару.
«Саме там на фестивалі я познайомилася з усіма. Там панувала завжди дуже душевна атмосфера – усі знайомляться, спілкуються. Серед нас немає цієї конкуренції, ми всі друзі», – ділиться наша героїня.
Саме тоді спільно з сином прийшла ідея об'єднати зусилля з партнерами і створити перший крафтовий магазин Soloma в 2021 році, де учасники фестивалю могли б купити продукцію, що полюбилася. Магазин відкрився незважаючи на коронавірус і всі обмеження для бізнесу, що склалися у зв'язку з цим. Тут були представлені лише локальні крафтові виробники Запоріжжя та області, де можна було скуштувати та купити органічні продукти харчування.
Як з'явилася Paprika і чому насправді важливим є вибір натуральних продуктів
Ірина пояснює, що їхні шляхи з партнерами по бізнесу розійшлися на початку 2022 року, оскільки кожен мав своє уявлення про крафт. Чоловік Ірини Сергій знову став на захист України. До цього він уже був у зоні АТО, а потім ненадовго повернувся у мирне життя – на завод, а паралельно створював брязкальця та натуральні льодяники. Ірина каже, що як би вона не намагалася повторити його льодяники, у нього завжди виходить краще. В оточенні жінки дуже багато підприємців продовжили свій бізнес в умовах повномасштабної війни долаючи безліч труднощів – окупація, евакуація бізнесу, фінансові складнощі, налагодження нових зв'язків із постачальниками та покупцями та багато іншого. Це й підштовхнуло підприємницю не сидіти склавши руки, а відкрити тепер уже власний магазин із крафтовою продукцією.
«Наскільки важко було відкривати новий проект в умовах масштабної війни? Це катастрофа. Головне, мені здається, довго не думати і довго не занурюватись в ці процеси. Я казала собі: "ніколи більше" і це тривало рівно 20 хвилин. У мене чоловік зараз служить. І ось цей проект для мене, як і для більшості наших постачальників є точкою опори, щоб просто не збожеволіти, зайняти себе і працювати», - розповідає Ірина.
Їй пощастило знайти вільний кіоск, не в самому прохідному місці, але за дуже символічну суму оренди.
«На ухвалення рішення пішло кілька хвилин. Так і з'явилася наша Paprika. Насправді, ми дуже довго шукали назву. Напевно, це було найболючіше для нас, ми приміряли різні варіанти, вже навіть вивіску робили, але все було не те, адже назва має запам'ятовуватися, викликати емоції. А ось «Paprika» викликає посмішку, - продовжує Ірина . –Тепер у нас додалися нові учасники. Якщо раніше ми підтримували лише локального виробника із Запоріжжя та регіону, то в період війни багато наших виробників виїхали до інших регіонів. І ми стали більше спілкуватися, познайомилися з новими учасниками та їх продукцією».