Станція "Запоріжжя-2" входить в реєстр архітектурних пам'яток, яку ворог намагався знищити ще у березні минулого року. Тоді, внаслідок обстрілу була пошкоджена інфраструктура станції (колії, контактна мережа, у будівлях повилітали шибки.) На момент обстрілу на станції знаходилися приміські поїзди, в них повилітали вікна. Персонал та пасажири, на щастя, не постраждали.
Пам'ятка архітектури, яка зазнала руйнувань через ворожий обстріл: що відомо про станцію "Запоріжжя-2"
В рамках спецпроекту 061 продовжує розповідати про Пам'ятки, пошкоджені або ж зруйновані внаслідок агресії рф.
Цікаві факти про залізничну станцію "Запоріжжя-2" розповів відомий запорізький історик, завідувач музею ЗНУ Володимир Лініков.
Вокзал будувався з 1901 по 1903 роки, а власне, як сам вокзал був відкритий у 1904-му.
"На той момент, через Олександрівськ (так називалось Запоріжжя до 1921 року) вже проходила залізниця, але вона проходила з Півночі на Південь і зв'язку з іншими залізницями не було. Станція Олександрівськ-1 (сучасна Запоріжжя-1) не була вузловую, тобто не сполучались інші різні шляхи. А от коли вирішили будувати залізницю, яка б поєднала Криворіжжя та Донбас, то побудували сполучення між станціями і місто Олександрівськ, так само як і станція, стали вузловими. Це важливий момент, адже можна було пускати потяги наприклад, з Заходу на Південь через Олександрівськ", - говорить науковець.
Архітектуру станції не можна назвати видатною та унікальною. Адже, якщо подивитись на станцію "Пологи", то вона стилістично дуже схожа.
"Проект станції був типовим, але з певними нюансами і їх вносили на містах. Тож, імовірно, що станція Олександрівськ-2 (Запоріжжя-2) - це типовий проект, який трошки перероблений місцевими проектантами", - говорить Володимир Лініков.
За його словами, якщо говорити про історію, то варто згадати революцію 1905-1907 років. В грудні 1905 року перші барикади з'явилися саме на станції Олександрівськ-2.
"Вона була швидко захопленна вірними режиму військами та чорносотенцями", - каже історик.
У 1943 році радянські літаки бомбардували залізничну інфраструктуру тоді ще в окупованому німцями Запоріжжя. Є версія, що саме тоді було зруйновано деякі навчальні корпуси запорізьких університетів. А от по самій станції не влучили. Хоча, є неперевірена інформація, що станція була пошкоджена на відновлена.
У 1907 році на південь через станцію "Олександрівськ-2" проїжджала Леся Українка. Щоправда меморіальну дошку, на якій згадано цю подію, відкрили там лише у 1995 році.
Станція Олександрівськ-2 так само як Олександрівськ-1 змінили свої на сучасні на початку 1930-х років. У 1985 році була побудована нова будівля і стара станція перестала виконувати функції станції. Зала очікування, продаж квитків - все перейшло до нової будівлі.
Ще одним цікавим фактом є те, що саме на привокзальнольному майдані станції "Запоріжжя-2" стояв перший "декомунізований у Запорізькій області Ленін. Це було власне погруддя.
"Між 1991 і 1994 роками національно налаштовані активісти вирішили самостійно провести декомунізацію. Кілька чоловіків підготовули мотузки, обмотали Леніна, штовхнули і він впав", - згадує Лініков.
Цю подію було зафіксовано на фото, а в інтернеті (до падіння Леніна на площі Запорізькій) можна було знайти навіть відео падіння першого в області Леніна.
Фото із соцмереж.